حمایت و حضور انجمن در استارت‌فست «نفت نرم» شرکت شتاب‌دهنده کارن

شرکت شتاب‌دهنده کارن با حمایت انجمن صنفی مهندسین پلیمر و شیمی ایران و فدراسیون صنعت نفت ایران، رویداد راهبردی استارت فست (نوپانه) را با رویکرد تعامل صنعت و اکوسیستم استارتاپی کشور، ویژه استارتاپ‌های نرم افزاری صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با عنوان «استارت فست نفت نرم» برگزار کرد.

این رویداد فرصتی مناسب برای استارتاپ‌های بالغ اکوسیستم نوآوری بود تا راهکار، محصول یا سرویس خود را ارائه دهند. در طول رویداد استارتاپ‌های قابل بهره برداری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی حضور داشتند و به معرفی خود پرداختند. همچنین مدیران و اعضای هیئت مدیره بخش دولتی و غیر دولتی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و منتورهای پیشکسوت اکوسیستم استارتاپی کشور در این رویداد حضور داشتند.

از جمله شرکت­های استارتاپ‌هایی که در رویداد شرکت کردند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استارتاپ ایوار – مانیتورینگ و داشبوردینگ بر پایه kpi های مهندسی فرآیند

استارتاپ همراستا – بلاکچین با رویکرد زنجیره عرضه و تقاضا و قراردادهای هوشمند

استارتاپ فناوری­های هزاره سوم – بستر LoRa برای Data Transmission بر پایه سامانه‌های کم مصرف

شرکت استارتاپی بلژیکی WideTech – صحت‌سنجی داده‌ها، مانیتورینگ و داشبوردینگ به همراه پکیج‌های انتقال جرم و بالانس جرم

شرکت استارتاپی آلمانی PetroViser – تجمیع‌کننده نرم‌افزار‌های مانیتورینگ حفاری و انتقال داده‌ها

شرکت استارتاپی روسی GeoSteering – حفاری در لایه‌های نازک بدون نیاز به RSS، MWD و LWD

در ادامه رویداد نیز استارتاپ اسمارت مدیکو (دستیار سلامت) به عنوان سوپرایز استارتاپی به معرفی خود پرداخت.

در این رویداد پنل تخصصی با حضور صاحب‌نظران و مسئولین حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی از جمله جناب آقای دکتر امیری‌نیا – رییس محترم هیئت مدیره موسسه دانش‌بنیان برکت، جناب آقای مهندس محمد حسین سجادی نیری (دبیر محترم ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری)، جناب آقای دکتر محمد‌رضا سعیدی (مدیر عامل محترم پتروشیمی جم)، جناب آقای دکتر علی خان‌آقا (رئیس محترم امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت) برگزار شد. در پنل تخصصی این رویداد موضوعات زیر مورد بررسی قرار گرفت:

1.  بسترسازی، رشد و گسترش تفکر Industry 4.0 در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

2.  لزوم پایش مستمر نیازها و چالش‌ها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و تبدیل آن به فرصت

3.  بسترسازی همکاری استارتاپهای بین‌المللی و ایرانی با حمایت شرکت‌های

corporate accelerators و صنعت

4.  ادغام و تیم‌سازی در محصولات و سرویس‌های استارتاپی حوزه‌های سنسور، دیجیتالیزیشن، داده‌کاوی، اینترنت اشیا، مانیتورینگ و داشبوردینگ به منظور بهره‌برداری از آنها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

5.  پکیج‌های قراردادی و حمایتی از استارتاپ‌های قابل استفاده در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

در این پنل موضوعات مهمی از دید دولت، صنعت، پژوهشگاه‌ها و سرمایه‌‌گذاران مطرح شد که در ادامه فرازی از این موضوعات را مرور می‌نماییم.

در رویداد نفت نرم که با حضور جناب آقای دکتر امیری‌نیا، مشاور رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  در امور دانش بنیان برگزار شد، ضمن تقدیر از ایشان به عنوان حامی اکوسیستم استارتاپی و شتابدهی، نکات حائز اهمیتی توسط ایشان در مورد اهمیت فناوری و فرصت موجود برای رشد اکوسیستم استاتاپی مطرح شد:

” در حال حاضر اقتصاد کشور به شدت وابسته به نفت و گاز بوده و کمتر اثری از فناوری در پیشبرد اقتصادی کشور دیده می‌شود.” ایشان با تاکید بر نقش فناوری در پیشبرد اقتصادی کشور، از جوانان خواست که به حوزه استارتاپی ورود کنند. همچنین ایشان تحریم را فرصتی دانستند که راه را برای نوآوری و خلاقیت جوانان باز کرده است. دکتر امیری‌نیا با بیان این موضوع که طبق اصل 45 و 49، ستاد اجرایی فرمان امام متعلق به مردم است این چنین اظهار داشتند که این آمادگی ایجاد شده که امروز ستاد اجرایی فرمان امام خود را برای حمایت از کسب و کارهای استارتاپی موظف کند. امروز و بواسطه وجود مجموعه سرمایه‌گذاری Bahman Capital، ستاد اجرایی فرمان امام در 100 پروژه استارتاپی سرمایه­گذاری کرده است.

دکتر سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با ترجمه «نفت نرم به‌عنوان یک رویکرد نوآورانه و نرم به صنعت نفت،گاز و انرژی» دیدگاه دولت را در خصوص استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان چنین توصیف کردند:

برای تقریب به ذهن کردن این موضوع با فضایی مواجه هستیم که در آن زنجیره‌های مختلف صنعت نفت از بالادست تا پایین‌دست و مشکلات و چالش‌های موجود در این بخش‌ها را داریم و از طرفی با یک Startup pool مواجه هستیم که می‌تواند به صنعت نفت خدمت کنند. ذهنمان را از راه حل‌های که پیش ساخته در ذهن داریم خالی کنیم و به جوانان اجازه بدهیم که با استارتاپ‌ها بیایند و کشور را متحول کنند.

اولین گام معاونت علمی و فناوری در این خصوص شکل گیری شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است اما شرکت‌های دانش بنیان تنها فعالان اکوسیستم فناوری کشور نیستند و تلاش برای گسترش فضای خلاقیت و نوآوری یکی دیگر از فعالیت‌های معاونت برای گسترش فضای گفتمان خلاقیت و نوآوری بوده است. در این خصوص فضای گفتمان به تنهایی برای حل معضلات کفایت نمی‌کند و تلاش معاونت بر این بود که از بخش‌ها و بازیگران اکوسیستم توسعه نوآوری کشور حمایت کند. حمایت از برگزاری رویداد و Startup weekend در جهت شکل گیری و قدرت یافتن اکوسیستم استارتاپی کشور و شرکت‌های استارتاپی، حمایت از شرکت‌های شتابدهنده و ورود به دانشگاه‌ها و سازمان‌هایی که متوجه اهمیت Innovation center جهت حل مشکلات درون سازمانی خود شده بودند، قدم‌های بعدی این معاونت بوده است. جدید‌ترین رویکرد معاونت ورود به کارخانه‌های نوآوری، محلی از جنس مجموعه‌های خصوصی با رویکرد پارک علم و فناوری می‌باشد.

دکتر سعیدی، مدیر عامل پتروشیمی جم، با ذکر این نکته که برگزاری رویدادهایی از جنس استارت‌فست شتابدهنده کارن می تواند بستری مناسب جهت طرح و به اشتراک گذاری چالش‌ها باشد ، افزودند:

در این بستر، فرصتی برای رفع مشکلات فراهم شده و منجر به تولید ثروت خواهد شد. همچنین  شرکت‌های استارتاپی برای موفقیت باید وارد محیط هدف شوند و منتظر نمانند که محیط به سمت آنها بیاید. چراکه وقتی استارتاپ‌ها خود را در محیط قرار می‌دهند، می‌توانند صدای مشتری را بشنوند، مشکل او را بفهمند و در نهایت با مطرح کردن یک مشکل برای سیستم، محیط، طرح خود برای رفع مشکل سیستم را مطرح کنند. در حوزه Innovation آن چیزی که مهم است ترکیب جدید منابع است. بدین معنی که باید از منابع موجود به سبک جدید و پربازده‌تر بهره ببریم. هدف اصلی از کارآفرینی رفع مشکلات مردم و سیستم است، در مبحث کارآفرینی سه بحث اصلی وجود دارد:

•  افزایش کیفیت زندگی

•  افزایش نوآوری و خلاقیت

•  افزایش تولید و بازده در آخرین بخش از پنل دکتر آقا خان به بیان این نکته پرداختند که جنس فرصت­هایی که تا به حال پژوهشگاه مهیا کرده متفاوت از جنس فرصت­های نوآورانه مطرح شده توسط سخنرانان قبلی بوده است. ایشان ابراز امیدواری کردند که چالش­هایی که پژوهشگاه جهت بهره­برداری از فرصت­های اقتصادی داشته، می­تواند پیش زمینه مفیدی جهت طراحی اکوسیستم برای شرکت­های نوآور باشد. ایشان در نهایت و پس از برشمردن دوره­های مختلفی که در پژوهشگاه برای تجاری سازی فناوری­هایی که Develop شده­اند وجود داشته، این چنین بیان داشتند که اگر سازمانی مثل پژوهشگاه که خودش جزئی از صنعت است و برای ورود به صنعت مشکل دارد، مسلما ورود به این حوزه برای شرکت­های نوآور سخت­تر خواهد بود. بر این اساس و با توجه به اشاراتی که وزیر محترم در آیین نامه حمایت از شرکت­های دانش­بنیان داشته­اند، دکتر خان آقا این چنین بیان داشتند که با توجه به انبوه فرصت­هایی که در کشور موجود است، موضوع بازارسازی برای شرکت­های نوآور باید مطرح و از اهمیت زیادی برخوردار باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *