حمایت و حضور انجمن در استارت‌فست «مدیریت پروژه‌های استارتاپی» شرکت شتاب دهنده ی کارن

شرکت شتاب‌دهنده کارن با توجه به اهمیت مدیریت پروژه در استارتاپ‌ها، استارت‌فست دی‌ماه خود را به این موضوع اختصاص داد و در یک پنل تخصصی ابعاد مختلف این موضوع را بررسی کرد.

بعد از صرف صبحانه و خوشآمد گویی، پنلی با حضور خانم مهندس عاطفه مومن، مشاور و مدرس مدیریت پروژه و کسب‌وکار به عنوان دبیر پنل و سه پنلیست دیگر آغاز شد. ایشان با توجه به تجربه‌ای که در این حوزه دارند، به اهمیت این مساله در کسب‌وکارها و حتی وقایع روزمره زندگی اشاره داشتند.

پنلیست اول، آقای مهندس افسری مدیرعامل شرکت توسعه نگاه نو و هم‌بنیانگذار پلانیوم، ارائه خود را با یک جمله از مایک تایسون، قهرمان سنگین وزن بوکس با 50 برد از 58 بازی آغاز کرد: «هرکسی برای خودش یک برنامه دارد تا وقتی که اولین مشت را دریافت می‌کند.» که این جمله به عدم قطعیت در هر برنامه و پروژه‌ای اشاره دارد. ایشان روند شروع یک پروژه را به صورت بررسی یک نیاز یا مساله، رسیدن به یک ایده و در نهایت تکمیل آن تا نهایی‌شدن یک راه‌حل تشریح کردند. در نهایت بعد از ارزش‌گذاری آن می‌توان ایده را وارد بازار کرد. لازمه‌ی رسیدن به راه‌حل، علم و دانش است و لازمه ورود محصول به بازار، تجربه است. در این بین با توجه به رویکرد‌های کارتیمی، توجه به ریسک فرآیند و هم‌چنین سرعت تغییر پذیری و تطبیق با محیط رقابتی بسیار حائز اهمیت است. سپس ایشان به بیان تفاوت‌ رویکرد آبشاری و چابک در مدیریت پروژه پرداختند. در نهایت با بررسی چرخه ایجاد حداقل محصول قابل ارائه[1] با سه رویکرد آموزش، ایجاد و ارزیایی در سه مرحله به عنوان راهکار تکمیل ایده ارائه خود را به پایان رساندند.

صحبت‌های ایشان را همکارشان، آقای مهندس بائسی ادامه دادند. در مورد چرخه زندگی محصول دو دیدگاه چرخه زندگی پیش‌بینی‌کننده و چرخه چابک وجود دارد که در چرخه چابک در هر بازه زمانی کل فرآیند بررسی، ساخت، ارزیابی و رسیدن به خروجی اتفاق می‌افتد و می‌توانیم از محصول نهایی خروجی داشته باشیم. در ادامه ایشان مدیریت محصول و مدیریت پروژه را مرزبندی کردند. نکته حائز اهمیت این‌که در مدیریت پروژه لیست اولیه نداریم و با پیش رفتن در پروژه ممکن است روند آن به کلی تغییر کند. در پایان، آقای مهندس به مدیریت اسپارک[2] جهت حل معضلات تیم‌ها پرداختند؛ در این رویکرد بعد از سرمایه‌گذاری روی ایده اولیه، در یک فرآیند تیمی ‌محصول نهایی انتخاب می‌شود.

خانم مهندس مومن به عنوان پنلیست سوم به حوزه مدیریت ذی‌نفعان در پروژه‌های استارتاپی پرداختند. ایشان که دستیار فنی معاون وزیر راه‌ و شهرسازی، مدرس مهارت‌های ارتباطی و سخنوری هستند و به عنوان داور در رویدادهای استارتاپی کشور حضور داشته‌اند، به خوبی از نیاز‌های این حوزه مطلع‌اند. ایشان موفقیت استارتاپ را در گرو مهارت‌های رهبری، تجاری و مدیریت پروژه با کلید‌واژه سرعت می‌دانند. در مدیریت پروژه در استارتاپ‌ها، مدیریت اثربخش در فضای پیچیده و رقابتی، بهبود ارتباطات، مدیریت ذینفعان و مدیریت ریسک از مفاهیم کلیدی هستند. جهت تولید محصول و خدمات، مساله و راه‌حل هر دو نامشخص است و یافتن درست آن در گروه مهارت مدیریت ذی‌نفعان است. ذی‌نفع در استراتژی به معنی «اثرگذاری و اثرپذیری» است که روند آن به صورت شناسایی ذی‌نفعان، اولویت‌بندی، تحلیل و نگاشت و در نهایت راهبرد تعامل ذی‌نفعان است. مهارت کلیدی در این زمینه خودشناسی و کشف درست مساله، خلق ارزش، مهارت‌های سخنوری و اقناع، ایجاد اعتماد و شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط مؤثر است.

پنلیست چهارم، آقای دکتر رحیمی ‌مشاور و محقق در مدیریت پروژه و مدیریت پورتفولیو، ارائه خود را به موضوع مدیریت سبد پروژه در هلدینگ‌های استارتاپی اختصاص داد. در ابتدا ایشان تعاریف اولیه از مدیریت پورتفولیو، PfMO و کمیته راهبردی پورتفولیو ارائه دادند. چرخه مدیریت سبد محصول به صورت برنامه‌ریزی استراتژیک، تعریف پروژه‌ها و برنامه‌ها، دسته‌بندی بر اساس استراتژی هر محصول، اولویت‌بندی بر اساس منافع، متوازن‌سازی پروژه‌ها و برنامه‌ها و در نهایت برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلند‌مدت است که ایشان با ارائه مدل‌های کاربردی این مفاهیم را تفهیم کردند.

آقای مهندس فلاح پور، مدرس دوره‌های استاندارد و مدیریت پروژه PMBOK، به عنوان پنلیست آخر به بررسی دلایل شکست استارتاپ‌ها پرداختند. در ابتدا پاسخ سایت‌های ایرانی در مورد این سوال را مرور کردند و سپس به این مساله اشاره داشتند که متاسفانه همه آن‌ها برگرفته شده از یک تحقیق در مرکز بین‌المللی است و حتی منبعی که نتایج شکست استارتاپ‌های ایرانی را بیان کند، وجود ندارد. به گفته ایشان ما باید شکست بخوریم تا بدانیم از 99درصد افراد جلوتریم، به مشکلات تیم و کسب‌وکار خود آگاه شویم، در آینده دچار حسرت عدم انجام کاری نشویم و در نهایت هر شکست منجر به قوی‌تر شدنمان می‌شود. محصولی که در پروژه تولید می‌شود، مهم نیست، مهم این است که در نهایت ما چه تغییری در فرآیند تولید محصول می‌کنیم؛ «محصول نهایی خودِ ما هستیم.» در پایان توضیحات ایشان در رابطه با مساله یادگیری از شکست‌ها، به بررسی دو مسابقه مقدماتی جام‌جهانی فوتبال ایران و ژاپن به فاصله زمانی 20 سال پرداختند که در هردو بازی ژاپن با استفاده از غفلت و اشتباه مشابه تیم ایران توانسته ‌بود به ایران گل بزند و هم چنین سایت قبرستان استارتاپ‌ها[3] را تفهیم کردند.

بعد از استراحت کوتاه، تیم استارتاپی الو بیزینس (مشاوره در لحظه به کسب‌وکارها) و سنجمان (مدیریت منابع انسانی) به ارائه Pitch استارتاپی خود پرداختند.

آقای اشرفی به عنوان نماینده استارتاپ الوبیزینس، این کسب ‌وکار را به عنوان ‌هاب مشکلات کسب‌کار معرفی کرد که مشتریان آن کار آفرین‌هایی هستند که به مشاوره سریع و در دسترس در زمینه‌های مختلف کسب و کار نیاز دارند. این استارتاپ در حوزه‌های بازاریابی و فروش، بیمه و قانون کار، تامین مالی و سرمایه‌گذاری، امور حقوقی، راه‌اندازی کسب ‎وکار و … مشاورانی دارد که امکان مشاوره تلفنی و حضوری با آن‌ها وجود دارد.

آقای شریفی به عنوان نماینده استارتاپ سنجمان، ارائه خود را با بیان این نکته که بهبود منابع انسانی در جهت بهبود منافع سازمان است، آغاز کردند. از مزایای این استارتاپ می‌توان به صرفه‌جویی در زمان سازمان، استفاده از به‌روش‌ها، یکپارچگی، رایانش ابری و عدم نیاز به سرور آن اشاره کرد. خدمات سنجمان در قالب پنل مدیریتی تحت وب، داشبورد هوشمند اطلاعات سازمان، سامانه مدیریت عملکرد و مدیریت فرآیند استخدام است.


[1] MVP

[2] Spark Management

[3] www.startupgraveyard.io/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *