مسئولیت اجتماعی چیست؟ مفهوم مسئولیت اجتماعی برای اوّلین بار در سال ۱۹۵۳ در کتابی با عنوان «مسئولیت اجتماعی بازرگانان» نوشته هاوارد بوون معرّفی شد. در کتاب «مسئولیت» اثر دریک جنسن، مسئولیت اجتماعی هر فرد به‌صورت یک چارچوب اخلاقی تعریف می‌شود که در آن یک فرد موظّف است با افراد و سازمان‌های دیگر به سود […]

دنیای این روزهای ما (۱۵): چه باید که نامت نهند آدمی

مسئولیت اجتماعی چیست؟

مفهوم مسئولیت اجتماعی برای اوّلین بار در سال ۱۹۵۳ در کتابی با عنوان «مسئولیت اجتماعی بازرگانان» نوشته هاوارد بوون معرّفی شد. در کتاب «مسئولیت» اثر دریک جنسن، مسئولیت اجتماعی هر فرد به‌صورت یک چارچوب اخلاقی تعریف می‌شود که در آن یک فرد موظّف است با افراد و سازمان‌های دیگر به سود جامعه کار و همکاری کند؛ جامعه‌ای که وارث دنیایی است که فرد از خود بر جا می‌گذارد.

در کتاب «دایره‌المعارف بین‌المللی جامعه مدنی» آمده‌است: مسئولیت اجتماعی وظیفه‌ای است که هر فرد بایستی حفظ کند. در واقع تعادلی است میان اقتصاد و اکوسیستمی که فرد در آن زندگی می‌کند.

در سال ۲۰۰۴ جمعی از سازمان‌های مردم‌نهاد کتابچه‌ای با عنوان «برداشت‌ها و تعاریف مسئولیت‌پذیری اجتماعی» منتشر نمودند که در آن می‌خوانیم: مسئولیت اجتماعی نه‌تنها به بازرگانی، بلکه به همه افرادی که اقداماتشان بر محیط‌ زیست تأثیر می‌گذارد، مربوط می‌شود. هدف آن تضمین وجود مراقبت‌های بهداشتی ایمن برای ساکنان مناطق روستایی و حذف موانعی چون فاصله اقتصادی، وضعیت مالی و غیره است.

در این کتاب نیز به توضیح مختصری درمورد موارد ذیل می‌پردازیم:

  • مسئولیت اجتماعی در شرکت‌ها و سازمان‌ها
  • مهراب بهشت
  • کارخانه آبمعدنی دی‌دی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *