چاپ سی امین شماره مجله مهندسی شیمی و پلیمر

در حال قدم گذاشتن در فصلی تازه هستیم و به‌جاست تا به خود یادآور شویم که فصل، فاصله میان چیزهاست، آغاز هر فصلی نیازمند فاصله گرفتن و عبور است. فصل‌های سال فاصله‎هایی معین برای گواهی‌دادن به حرکت بی‎وقفه تسمه زمان است. حرکتی که ما صرفا تماشاگر آنیم و هیچ به قصد و اراده ما نیست، که اگر قصد و اراده‌ای پیشه کنیم و چیزی بسازیم و سوار بر این تسمه نقاله متحرک شویم، آنگاه می‌توانیم بگویم در این زمان بی‌وقفه چند سال عمر کرده‎ایم. عمر مترادف سن نیست! سن واحد پیمایش ما در این گذر بی‌اراده است؛ در‌حالی‌که عمر آن چیزی است که ما در این فاصله‌ها به قصد ساخته‌ایم و آباد کرده‌ایم.

پس نیکوست که در آستانه فصل تازه بنگریم که در گذر بی‌امان لحظه‌ها چقدر حرکت کرده‌ایم، چقدر زیسته‌ایم و چقدر عمر کرده‎ایم تا با امیدی تازه قصد کنیم که عمارت کنیم؛ که ویران را عمارت‌گر همی خوش‌خوش کند عمران (ناصرخسرو).

عمرمندانه زنده‌گی کردن نیازمند فاصله‌گرفتن از مرده‌گی است که به تعبیر نیچه زیستن یعنی زدودن مرگ از خود، پس برای ورود به فصلی تازه باید مرده‌گی‌های اطراف خود را بشناسیم تا با عبور از لاشه‌های باورهای مرده، عادت‎های مرده، مقاصد مرده، کسب و کار مرده، فصل جدیدی را با امیدی سرشار از زنده‌گی و آبادانی تجربه کنیم.

سال 1402، شاهد تلاش یک‌یک آحاد جامعه، از دولتمردان، مدیران و کارآفرینان تا صنعتگران، علم‌آموزان و کارگران ایرانی برای اعتلای کشور بودیم؛ سالی که شاید دوران گذاری باشد که ما را از شرایط سخت دهه گذشته عبور داده و فرداهایی روشن‌تر را نوید می‌دهد. امید که سال آینده، شاهد نشاط و طراوت بیشتری در جوامع علمی و صنعتی ایران باشیم و بتوانیم به پیشرفت‌های بزرگ‌تری نیز دست یابیم.

یکی از مهم‌ترین مسائل روز دنیا در ارتباط با صنایع ازجمله صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، موضوعات و مباحث زیست‌محیطی، اجتماعی و شیوه مدیریت صحیح برای رسیدن به اهداف معین‌شده از سوی متخصصان و کارشناسان این زمینه‌هاست. از این رو در این شماره از فصلنامه تخصصی مهندسی شیمی و پلیمر به بررسی تحلیلی این موضوعات، که از قضا در ایران آنگونه که بایدوشاید به آن اهمیت داده نمی‌شود، پرداخته‌ایم.

بررسی رابطه میان انگیزه کاری و تعهد سازمانی در میان کارکنان کشورمان، تحلیل هم‌‌بستگی میان پیشرفت شاخص‌های صنعتی و در نتیجه اقتصادی کشور با رفاه اجتماعی، مسئولیت اجتماعی سازمانی یا شرکتی که امروزه به یکی از فراگیرترین مباحث صنعتی در جهان بدل شده است، کاوش در تفاوت‌های انواع دانش ضمنی و صریح در میان کارکنان صنایع نفت‌وگاز، اثراتی که صنایع استخراج قادرند بر جوامع محلی بگذارند، راهبری زیست‌محیطی، اجتماعی و شرکتی، چالش‌ها و راه‌حل‌های موجود در مسیر مدیریت صنایع داخلی و بررسی وضعیت گذشته، حال و آینده صنایع پتروشیمیایی ایران از موضوعاتی هستند که در این شماره در قالب مقالات، معرفی کتب و مصاحبه با کارشناسان به آن‌ها اشاره خواهد شد.

گروه تهیه و تدوین نشریه با آرزوی سالی پربار و سرشار از رخدادهای شادی‌آفرین برای همگان، امیدوار است تا با ارائه این اثر، گامی هرچند کوچک در مسیر کمک به گسترش دانش در کشور برداشته باشد.