حضور و حمایت  انجمن در استارت فست نفت نرم (2) شرکت شتاب دهنده ی کارن

شرکت شتابدهنده کارن با توجه به استقبال گسترده ای که از رویداد اول نفت نرم در مرداد ماه 1398 اتفاق افتاد، هفتمین رویداد استارت فست را نیز به موضوع نفت نرم(2) اختصاص داد. این رویداد با رویکرد استفاده از بلاک چین و اینترنت اشیا در حوزه های نفت و پتروشیمی در دو پنل اجرا شد.

بعد از صرف صبحانه و خوشآمد گویی، پنل اول با حضور دکتر تقی خانی، رییس فدراسیون صنعت نفت به عنوان دبیر پنل و سه پنلیست دیگر آغاز شد. ایشان مقدمه‌ای درمورد رویداد استارت فست و لزوم و تاثیر برگزاری این رویدادها صحبت کردند.

در این پنل، آقای دکتر ابراهیمی، رئیس آکادمی اینترنت اشیا ارائه خود را با طرح موضوعاتی از قبیل تعریف اینترنت اشیا و روند تکاملی این صنعت آغاز کردند. همچنین به این نکته اشاره کردند که خوشبختانه در این صنعت تحریم‌ها تاثیرگذار نبوده‌اند. در ادامه به استفاده از اینترنت اشیا در صنعت نفت و گاز پرداختند و پنج روشی که می‌توان از اینترنت اشیا در این صنعت استفاده کرد اشاره کردند. این روش‌ها شامل افزایش بازده عملیاتی، افزایش درآمد، دسترسی به داده‌های واقعی، ریسک امنیتی کمتر و مباحث محیط زیستی اشاره کرد. از ویژگی‌های کلیدی این فناوری می‌توان به تکنولوژی و منابع ارزان، زیرساخت‌های مناسب و تحلیل دادههای بزرگ اشاره کرد. سپس ایشان با راهکارهایی درجهت توسعه محصولات اینترنت اشیا در صنعت نفت و گاز مانند الهام بخشی و افزایش آگاهی از صنعت، توانمند سازی نیروی انسانی، تقویت شتابدهنده‌ها در این حوزه و همچنین دارا بودن رویکرد و تعامل بین المللی سخنان خود را پایان دادند.

در ادامه آقای مهندس محمدی به عنوان رییس هیأت مدیره انجمن بلاک چین ایران، طرح مساله را با ارائه تعریف از بلاکچین به عنوان دیتابیس بدون تمرکز آغاز کرد. در ادامه از بیت کوین به عنوان یک نمونه از استفاده از بلاک چین نام برد و ارزش اینترنت اشیا را در این حوزه توصیف کرد. ایشان همچنین به اهمیت تکنولوژی بلاکچین در صنعت انرژی با بیان پروژه‌های موفق مانند پروژه آب شیرین کن ماینر در جنوب کشور و و چند پروژه خارجی اشاره کردند. در نهایت تاکید کردند که این تکنولوژی قابلیت استفاده در حوزه پرداخت، فروش، بازاریابی و … است.

در پایان این پنل، آقای مهندس توکل شعار که به صورت تخصصی در مجموعه کازیوه در زمینه بلاکچین سرمایه گذاری می کند، بعد از توضیح در مورد مجموعه کازیوه به معضلاتی که در مجامع بین الملل با هویت ایرانی دارند، اشاره کردند. سپس مهارت های فنی مورد نیاز جهت فعالیت در این حوزه و روند ایجاد استارتاپ های حوزه بلاکچین را بیان کردند. ایشان شرط حیاتی یک استارتاپ موفق را لزوم حل یک مشکل مطرح کردند. در پایان ایشان شرکت های حوزه بلاکچین را به دسته‌های ارز، داده، ابزار‌های توسعه دهنده، به اشتراک گذاری اطلاعات و فین تک تقسیم می‌شوند.

در این رویداد، با کمی تغییر نسبت به رویداد های دیگر استارت فست، استارتاپ لینکپ (ارائه دهنده راهکارهای یکپارچه اینترنت اشیا) و استارتاپ سکان (تحلیل داده در جهت تبدیل ارزش به پول) به ارائه pitch استارتاپی خود پرداختند.

آقای رحمان‌پور، مدیر عامل استارتاپ لینکپ، فعالیت‌های استارتاپ خود را در حیطه هوشمند سازی ساختمان بیان کردند. از ویژگی‌های لینکاپ می‌توان به امنیت سرویس، راه‌اندازی سریع و آسان، فناوری لبه و قابلیت توسعه پذیری اشاره کرد. این استارتاپ با هزینه پایین، اجرای سریع و اسان و همچنین یکپارچه سازی اشیا فرآیند کنترل وسایل مختلف ساختمان از راه دور را فراهم می‌سازد. علاوه بر ساختمان‌ها، این شرکت از اینترنت اشیا در مباحث نفت و گاز در مواردی همچون نظارت بر سطح گاز، فشار، خط لوله انتقال نفت و گاز و … فعالیت می‌کند. در نهایت ایشان با توضیحات فنی قطعات و فرآیند کنترل را توضیح دادند.

آقای رجبی، نماینده استارتاپ سکان، در زمینه تحلیل داده‌های لجستیک و تبدیل، درباره‌ی استارتاپ خود توضیح دادند که در قالب یک پلتفرم نرم افزاری از هوش مصنوعی و تحلیل داده، با پایش و پردازش آنی داده‌های مکانی و فروش با بینش دقیق از کسب و کار خود، در تصمیم گیری بهتر به مجموعه کمک می‌کند. این استارتاپ در حوزه‌های مختلف نفت و گاز، بیمه، حمل و نقل، بهداشت و … فعالیت می‌کند. در نهایت ایشان توضیحات فنی از این نرم افزار را ارائه دادند.

در پایان پنل آخر با رویکرد نگاه صنعتی به حوزه های نفتی آغاز شد و دکتر فضائلی زاده عضو هیأت علمی گروه نفت دانشگاه تربیت مهندس که سابقه کار در داخل و خارج از کشور را دارند، به بیان تفاوت ها و معضلات موجود در داخل و خارج پرداختند و در نهایت توصیه هایی برای عبور از این معضلات ارائه دادند. ایشان هم چنین از شرکت تازه تاسیس خودشان و حوزه فعالیتیش در مورد چاه های نفتی صحبت کردند. بعد از اتمام پنل این فرصت در اختیار سایر شرکت کننده های رویداد قرار گرفت تا بتوانند به بحث و تبادل نظر با هریک از مدعوین بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *